Mandag - Tirsdag og Fredag 

10.00 - 17.00

Onsdag og Torsdag
11.00 - 19.00

Lørdag
11.00 - 16.00


Telefon
45 08 19 20

E-post
kanjanee.jim@gmail.com

Tøye kurs med Kanjanee

Velkommen til ett Tøye kurs for bedre helse. Tøy deg i bedre form.
Ett kurs for deg som har mye stillesittende arbeid, bruker mye PC eller står og går hele dagen og har plager pga. dette.

Kursalternativer:
Kurs 1: For deg som plages med ;skuldre, nakke, ryggen, armer, fingre, frossen skulder, "døde" fingre, låst albue, hodepine, migrene, sover dårlig. (For deg som jobber mye med data).

Kurs 2: For deg som plages med: korsryggen, låste hofter, ben, legger. (For deg som står mye).

Kurs 3: For deg som har plager i hele kroppen. (Stiv i hele kroppen).

Du kan gjennomføre enkelt timer i grupper eller privat. Du kan også kjøpe pakker. Se under priser for detaljer.


Tøying  er tingen for deg som ønsker å løsne opp i muskler og ledd samt bli mykere. 
Vi kjører alltid en oppvarming så leddene blir varme og vi unngår skader. 
Fokuset er å tøye både de store muskelgruppene og de små som sjeldent blir rørt i hverdagen. 
For å få til dette gjør man ulike øvelser som treffer de ulike muskler og ledd, holder posisjonen noen minutter mens en puster og prøver å slappe av. 
Vi gjør de fleste øvelser en og en, men av og til trenger man en partner for å tøye litt ekstra. Det er en aldersgrense på 10 år på dette partiet.

 

Det er ikke like lett å vite hva som er for mye eller hva som er for lite bevegelighet da det er store individuelle forskjeller. 
Vi har mål som kan hjelpe deg å avgjøre om du bør sette i gang med tøyningen eller ikke.

 

Det er normalt at du skal klare ligge på magen uten at det strekker på fremsiden av låret. 
Tilsvarende kan man si at en burde klare plukke opp skoene fra gulvet med krum rygg uten å bøye av alt for mye i knærne. 

 

Tøy deg til friskere rygg, hofte og ben.

 

Har du vondt i ryggen, korsryggen og hofte? Om smertene skyldes dårlig bevegelighet i hofta kan du på et par minuttet daglig, tøye deg smertefri.
Å tøye de store hofteleddsmusklene for å bedre bedre bevegeligheten, kan derfor bidra til å redusere risikoen for ryggsmerter.
Det er særlig musklene på framsiden og baksiden av låret, som påvirker hofteleddet, som kan skape problemer.
Om du har redusert bevegelighet over et ledd kan tøying absolutt hjelpe. 
Hofteleddet kan ha stor innvirkning på særlig korsryggen, og ved redusert bevegelighet i hofta kan det føre til smerter i nedre del av ryggen, forklarer fysioterapeuten.
Her er tøyeøvelser som kan gi deg med stram muskulatur bedre bevegelighet i og rundt hofteleddet.
Smerte kan komme av mange årsaker, men ofte er det et signal fra reseptorer om at det er behov for en endring for å ivareta god helse. 
Det kan for eksempel komme av uhensiktsmessig holdning, stram muskulatur, redusert sirkulasjon, eller som et resultat av direkte skade. 
Ofte ser man en sammenheng med ryggsmerter og redusert, eller feil, aktivitet.

 

60-80 % av befolkningen får ryggsmerter en eller flere ganger i livet.

 

Ryggsmerter kalles akutte ved varighet under 3 måneder og kroniske når smerteperioden har vart i mer enn 6 måneder.